Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat u onze website optimaal kunt gebruiken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies.
Als u klikt om door te gaan op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer informatie.

Weber Saint-Gobain - Official website of the companyWeber Saint-Gobain - Official website of the company

10 manieren om uw warme huis ook klaar te maken voor een fijne wintertijd

We gaan weliswaar richting zomer, maar voor u het weet dient de wintertijd zich weer aan. Wanneer u uw huis tijdens deze warmere maanden wilt gaan isoleren, is het handig om ook rekening te houden met het koude seizoen! Dankzij de geavanceerde isolatie kunnen we onze huizen versterken tegen de kou op zowel een duurzame als kostenefficiënte wijze. Oftewel: thermisch comfort het hele jaar door! 

Het winterseizoen wordt door velen geprezen, bij anderen is het minder geliefd. Na de stress en opwinding van de feestdagen en de voornemens tijdens Oud en Nieuw, loopt u in januari door de vrieswind, voelt u in februari de kou door alleen al te kijken naar de ijspegels en in maart ergert u zich aan het Sneeuwslijk. 

Uw warme huis is een welkom contrast vergeleken met de routine van zware jassen, loopneusjes en telkens hopen dat de auto weer wil starten in de kou. Cabinekoorts ligt op de loer: u kunt zich tot aan het einde van het seizoen vergrendeld voelen in uw huis omdat de weersomstandigheden niet toelaten om lekker een frisse neus te halen.

Of u de winter waardeert of liever vermijdt, er zijn manieren om deze koude, natte periode aangenaam te maken. Bij Weber Beamix vinden we het van groot belang om voor mensen en hun omgeving te zorgen. 

We hebben een top 10 aan tips samengesteld om u te laten zien hoe u het koude seizoen zo prettig mogelijk gaat ervaren in de comfortabele sfeer van uw warme woning.

1. Familie en vrienden

Winters zijn niet bedoeld om alleen door te brengen. Traditioneel zochten mensen elkaar op om fysiek warm te blijven, maar ook biedt de aanwezigheid van anderen warmte, gezelligheid en gemoedsrust. Als het weer grimmig is, vul uw huis met gelach! Het feestseizoen nodigt uit tot de vreugde van ceremoniële decoraties, fonkelende lichten en magische geuren in uw huis. Mensen zullen niet snel een visite tijdens de vakantiedagen overslaan wanneer u een gezellige gelegenheid voorstelt: filmavonden en -marathons, kaartspellen en bordspellen, samen koken, een gezellig etentje bij u thuis, samen van warme drankjes genieten voor de open haard of knus onder dekens lekker babbelen.

2. Goed eten

Eten biedt troost of geeft juist een gevoel van gelukzaligheid tijdens de koude wintermaanden - mits u wel let op wat u eet en niet te veel gaat smikkelen en smullen. Geniet met mate als het gaat om smakelijke dikmakers als advocaat, kerstkoekjes en warme chocolademelk. Balanceer uw dieet en eet gezond en verzadigend voedsel om u van binnen te verwarmen. Warme soepen zijn perfect: pompoen met zoete aardappel, Japanse Miso of Pho Ga noedelsoep. Probeer pittige kerries of stevige winterstoofpotjes met granen, linzen of bonen: gezonde keuzes met heerlijke smaken. 

De winter is ook de tijd van uitgebreid in de keuken kokkerellen en lekkere hapjes en maaltijden bakken: van vers brood en afbakbroodjes tot taarten, koekjes, muffins of Franse gebakjes. Leer uzelf nieuwe recepten en maak de kookpret tot een groepsactiviteit met kinderen of vrienden. Met de warme oven wordt de keuken het middelpunt van de aandacht - hoe heerlijk is het om in een geur van versgebakken hapjes te wachten op het resultaat! 

Hebt u geregeld last van de winterblues? Neem dan ook genoeg vitamine D! We lijden gemakkelijk aan een tekort in de winter omdat we de bron, de zon, moeten missen. U kunt het tekort aanvullen via voedsel met een hoog gehalte aan vitamine D: vis, soja, granen en champignons bijvoorbeeld.

3. Maak het aangenaam

Als uw huis plezierig en uitnodigend is, biedt het u voortdurend vrolijkheid. Houd u interieur netjes en maak uw huis gezellig. Wanneer uw huis van goede isolatie is voorzien, kunt u uw centrale verwarming aanzetten zonder energie te verspillen. Verwarm alleen de kamers die u gebruikt en zorg ervoor dat u ze niet oververhit. 

Ontsnap aan de wintersomberheid door gezellig wat lampjes aan te doen: de duisternis kan een futloos of somber gevoel opwekken. Pas hetzelfde principe toe bij het besparen van energie. Zonnelichten, ledlampen en lampen met een lage wattage kunnen u hierbij helpen. Warme tinten verbeteren uw stemming, maar ook een daglichtlamp kan handig zijn wanneer u wat extra energie nodig hebt.

Geef de kerstversiering van vorig jaar een extra tintje, door er nieuwe kleuren en geuren met frisse bloemen (nep of echt), kaarsen of etherische oliën aan toe te voegen. Gebruik dekens en kussens, dikke tapijten en zware gordijnen om een knusse omgeving te creëren waarin iedereen heerlijk kan chillen.

Zorg ervoor dat uw huis een gezonde omgeving blijft en zorg goed voor de luchtcirculatie. Laat de frisse lucht zo vaak mogelijk binnen, maar wel zonder dat er te veel warmte ontsnapt. Open alleen ramen voor korte perioden. Vermijd schimmelgroei door direct condensatie te verwijderen op ramen en in de badkamer.

4. Blijf actief

Met ijs en sneeuw buiten is het niet altijd handig om te joggen. Echter dat is geen excuus om niet te trainen, dus blijf bewegen! Actief blijven is immers gunstig voor uw gezondheid. Dus stimuleer uzelf om uw normale fitnessniveau aan te houden, zodat u tijdens de wintermaanden zowel letterlijk als figuurlijk lekker in uw vel zit!

Lekker bewegen helpt u ook om binnenshuis warm te blijven. Ook al hebt u bijvoorbeeld geen hometrainer of loopband, dan kunt u een cursus krachttraining doen of gewichtheffen.  Wat u nodig hebt voor krachttraining is enkel is een oefenbal of een elastische weerstandband. Er is een schat aan online-instructievideo’s die kunt volgen, ook op het gebied van yoga, aerobics of Tai Chi. U kunt uw conditie ook eenvoudig verbeteren met een springtouw of neem de trap om daar steps op te doen. U kunt ook muziek opzetten en lekker bewegen en dansen. 

5. Verbreed uw horizon

Waarom zou u eigenlijk niet de wintertijd gebruiken om nieuwe dingen te leren? Gebruik de dagen en nachten voor een thuisstudie. Kruip gezellig ouderwets met een studieboek onder een deken op de bank of nestelt u zich lekker warm voor de open haard. Of ga met de tijd mee en kies uit de vele vrij beschikbare onlinecursussen. 

De winter is een geweldige kans om uw kennis te verbreden en uw interessegebieden te bestuderen. Kies een interessante vaardigheid, boeiend onderwerp, vreemde taal, creatieve cursus of spectaculair onderwerp dat waar u meer over wilt leren en ontdek welke middelen er beschikbaar zijn. Haal boeken bij de bibliotheek, zoek online naar cursussen, bekijk video-oefeningen of installeer een interactieve app op uw smartphone of tablet. Bepaal uw eigen tempo en stel een duidelijk doel van waar u wilt zijn wanneer de winter voorbij is. Aarzel niet om contact met anderen op te nemen voor het vragen van hulp of om uw kennis te delen. Ook kunt u thuis of online studiesessies houden.

U kunt ook van de gelegenheid gebruikmaken om uzelf en uw huidige situatie te beoordelen. Hoe denkt u over uw carrière? Hebt u behoefte aan een nieuwe baan of een cursus? Volgt u uw dromen?

6. Relax

En dan is het tijd voor reflectie en ontspanning. De buitenwereld is oververzadigd met input en stimulatie, dus neem uw tijd in de winter om stress te vermijden, rust te nemen, te ontspannen en te reflecteren. Neem een stap terug van waar u zo druk mee bezig was en zet uw gedachten op een rijtje. Wilt u iets veranderen? Gaat u leven volgens plan of wilt u de ingeslagen koers wijzigen? Neem de tijd door uw gedachten op te schrijven en te luisteren naar uw verlangens.

Maak uw hoofd leeg en laat oude zaken los, zodat u zich kunt richten op nieuwe gedachten en wensen. Ontspan in een warm bad met bubbels of etherische oliën. Geniet eens van een ‘guilty pleasure’ en gun uzelf de tijd en ruimte om te dromen. Maak het gemakkelijk en comfortabel en neem de tijd: ontspan op een fijne plek in uw kamer of relax een paar uurtjes op de bank. Meditatie of mindfulness-oefeningen zijn fijne handvatten om uw hoofd leeg te maken.

7. Herontdek vergeten hobby's

'Waarom doen we dat niet meer?' Maar al te vaak stoppen we met dingen die we leuk om de simpele reden dat we met ons dagelijks leven bezig zijn. Kent u nog de vreugde die een persoonlijke brief of een handgemaakte kaart kan brengen? Wanneer was het de laatste keer dat u een handgeschreven kaart of brief hebt gestuurd naar een vriend of familielid?

U hoeft er wellicht niet lang over na te denken om enkele dingen te noemen die u in het verleden heel leuk vond, maar een hele poos niet meer hebt ondernomen. Ga op zoek naar uw platencollectie en draai oude plaatjes. Stof het familiealbum af en laat de kinderen zien hoe oma er als ze een klein meisje uitzag. Lees een verhaal voor aan uw partner. Wat u ook kiest, onthoud dat het hebben van plezier net zo belangrijk is als het delen ervan: gedeelde pret is dubbele pret!

8. Zelf aan de slag!

De winter wordt geassocieerd met wol. Als u handig bent op het gebied van kunst en knutselen, hoeft u zich te beperken tot enkel breien. Gebruik dit seizoen om het doe-het-zelfproject weer op te pakken waar u het hele jaar niet aan toegekomen bent.

Hang een plank op, bekleed uw leunstoel opnieuw, ga aan de slag met de langgewenste mancave in de kelder, maak een vogelhuisje, steek uw groene vingers in de potaarde, maak uw eigen schoonheidsproducten, kweek een mini-moestuintje, zaai zaad, verpot alle planten - laat uw verbeelding spreken!

9. Slaap goed

In de winter zijn de dagen kort en de nachten lang. De beste tijd dus is om uw slaapschema aan te pakken en een gezond slaappatroon aan te nemen. Zorg ervoor dat u voldoende slaap krijgt: voor de meeste mensen geldt tussen 7 en 8 uur per nacht. Oververhit uw slaapkamer niet. De beste temperatuur ligt rond de 18,5 graden. Het meest gunstig is een koele, donkere en stille slaapkamer. Uw dekbed moet voldoende warmte bieden. De TOG (Thermal Overall Grade)-waarde bepaalt de warmte en de thermische isolatie van het materiaal om zo de geschiktheid van de producten te bepalen met betrekking tot de temperatuur tijdens bepaalde seizoenen in combinatie met de slaapruimte. Voor de winter is een waarde tussen 12 en 15 TOG aan te raden.

Verschoon lakens een keer per week om uw nachtrust te verbeteren en de slaapkamer fris te houden. Gun uzelf de luxe om uit te slapen tijdens vrije ochtenden of in het weekend. De winter is een heerlijk moment om in bed te liggen met een goed boek! Hebt u ’s morgens moeite met opstaan vanwege de donkere dagen? Voor veel mensen biedt een wekker die de zonsopgang stimuleert uitkomst!

10. Wees klaar voor de lente!

Veel mensen gaan helemaal los tijdens de voorjaarsschoonmaak. Deze wordt zo genoemd, omdat dit nieuwe seizoen u moet motiveren. Maar als de dagen warmer zijn en de lente er is, zult u juist willen genieten van de zonneschijn en de frisse lucht. Houd daarom de grote schoonmaak net voor het einde van de winter. Op die manier is uw huis alvast fris en schoon wanneer de lente begint en kunt u optimaal van het nieuwe seizoen genieten.

Ga aan de slag met taken die u in de wintermaanden gemakkelijk op kunt pakken: ruim uw kast opnieuw in, neem uw garderobe onder handen en schenk de kledingstukken die u niet meer draagt aan een goed doel. Waarom zou u niet ook meteen andere ruimten in uw huis opruimen? Kijk kritisch naar alle dingen die u voor een gelegenheid of iemand anders opgespaard hebt. Wilt u ze bewaren of kunnen sommige rommeltjes eigenlijk weg?

En u?

Op welke manier beleeft u het liefst de winter uw warme woning? Wij bij Weber Beamix zijn toegewijd aan mensen. Als u uw huis nog niet tegen de winter hebt geïsoleerd, ontdek dan wat onze innovatieve en efficiënte oplossingen voor u kunnen doen. Neem gerust contact met ons op! We helpen u graag om van de winter te genieten!