Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat u onze website optimaal kunt gebruiken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies.
Als u klikt om door te gaan op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer informatie.

Weber Saint-Gobain - Official website of the companyWeber Saint-Gobain - Official website of the company

Waarom een rustig huis belangrijk is voor uw gezondheid

Onze wereld is rumoerig. Denk aan geluiden van het stromende verkeer, de klanken van elektronica, tv's en entertainmentsystemen en de tegenwoordig zeer aanwezige passieve en actieve communicatie in de vorm van reclame, telefoongesprekken en andere achtergrondgeluiden. Het volume in ons leven is een stuk onstuimiger geworden. 

Stedelijke verdichting, maar ook onze 24-uurseconomie en de luidruchtige productietechnologie en -apparatuur hebben onze geluidsomgeving van een draaglijk niveau veranderd naar een bedrijvigheid die we actief moeten vermijden en bestrijden. Deze toename in geluidsvolume en -belasting veroorzaakt ongemak, stress en gezondheidsproblemen. 

Het is belangrijk voor ons akoestisch comfort om bescherming tegen geluid in te zetten voor het bevorderen van ons gevoel van veiligheid en privacy. Vooral in onze huizen. 

We geven u hier een overzicht van de negatieve effecten van geluid en de stappen die u kunt nemen om deze in uw woning te verminderen. Ook laten we u zien hoe een rustig huis bijdraagt aan uw algemene gezondheid en welzijn. 

De negatieve impact van geluid op onze gezondheid

Wanneer we naar lawaai of geluid verwijzen, praten we over ongewenste of storende geluiden. Deze herrie kan de dagelijkse routine en de kwaliteit van ons leven beïnvloeden. Hoe hoger de blootstelling aan geluid en hoe langer we eronder lijden, hoe sterker de negatieve effecten kunnen zijn. Ruis kan onze fysieke gezondheid en ons algemeen welzijn aantasten, zoals onze concentratie, nachtrust, communicatie en recreatie.

De Wereldgezondheidsorganisatie schetst zeven categorieën van nadelige gevolgen voor de gezondheid: 

verslechterd gehoor
storingen in de verbale communicatie
verstoorde nachtrust
hartproblemen
geestelijke gezondheid
verslechterde prestaties
sociaal gedrag en ergernis

Onderzoek toont aan dat wanneer we worden blootgesteld aan geluid – in slaap of wakker – ons lichaam reageert met een verhoogd stressniveau en daaraan gerelateerde hormonen. Dit kan leiden tot een verhoogde hartslag en bloeddruk en een verzwakt immuunsysteem. De toename van stress kan zelfs leiden tot diabetes en een belemmering van de cognitieve en taalontwikkeling bij kinderen.

Psychologische effecten zijn woede, stemmingsveranderingen, nervositeit, gebrek aan concentratie, misselijkheid en hoofdpijn. Daarom is het van kritiek belang dat we de nodige maatregelen treffen om ons dagelijks gevecht tegen trillende trommelvliezen aan te gaan.

5 manieren om de stilte in uw huis te krijgen

1. Zet uw apparaten uit

Elektronica, computers, tv's, entertainmentsystemen en mobiele telefoonladers: al deze apparatuur maakt geluid, zelfs als ze niet in gebruik zijn of in de standby-modus staan. Een draaiende ventilator, maar ook de componenten die zorgen voor de trilling en het opladen van het apparaat maken geluid. Deze geluidsoverlast kan variëren van geluiden die we waarnemen tot onhoorbare ruis: beide spelen hoe dan ook een rol in de spanning op uw oren. Schakel eens uw elektronica volledig uit of trek zelfs even de stekkers uit het stopcontact: ervaar het verschil in geluid! U bespaart op deze manier ook nog eens op stroom en batterijen!

2. Optimaliseer voor de stilte

Plaats luidruchtige apparaten als de wasmachine, droger of oven niet in de buurt van uw slaap- en woonkamer. Zet uw bed ergens neer waar u geen lawaai van een verwarming of airconditioning kunt horen. Zoek de geluidsbronnen en probeer ze te verplaatsen of ze tenminste te isoleren. Plan luidruchtige activiteiten op de momenten die het minst impact hebben op uw huisgenoten. 

3. Geluidsisolatie van uw huis

Door veranderingen en verbeteringen in uw huis door te voeren, kunt u externe ruis blokkeren, geluiden in huis dempen of kamers isoleren. Tapijten of kleden beperken het geluid van harde vloeren. Ramen zijn een veel voorkomende zwakke plek: plaats geluiddichte ramen en kozijnen om buitenlawaai te bestrijden. Wanneer u in een tussenwoning woont, denk dan aan het belang van geluidsisolerende buitengevels om het externe lawaai te dempen. Meubels zoals planken, maar ook muurbekleding of gordijnen kunnen geluiden uit de kamer zelf beperken. Voorzie uw deuren van rubberen strips en overweeg om uw ventilatieapparatuur te vervangen door ultra-stille apparaten. 

Wij bij Weber Beamix zijn van mening dat het in de bouwsector van erg groot belang is om te zorgen voor de mensen en het milieu waarin ze leven. Daarom houden we bij het ontwerpen van gebouwen en materialen nauwgezet rekening met de akoestische uitdagingen van ons moderne leven. We investeren dan ook flink in bouwsystemen, nieuwe materialen en technologieën om de oplossingen voor akoestisch comfort te ontwikkelen. 

4. Oordopjes en geluiddempende hoofdtelefoons

Oordopjes kunnen een eenvoudige en effectieve oplossing zijn om 's nachts in stilte van de nodige rust te genieten. U kunt de oordopjes ook overdag indoen wanneer u zich moet concentreren. Een andere optie is de geluiddempende koptelefoon. Door te luisteren naar ontspannende, rustgevende muziek of een ander aangenaam geluid kunt u stress verminderen en uw concentratie verhogen. 

5. Creëer positieve geluiden

Sommige omgevingsgeluiden zijn moeilijk te tackelen. Ook hiervoor is een oplossing: pak deze geluidsoverlast aan door vreedzame geluiden in te zetten. Gebruik windklokken, een kleine binnenwaterfontein, een knapperende open haard of een screensaver daarvan of kies voor het geluid van regen: dit alles kan onaangename druk op uw oren maskeren. Een meer geavanceerde methode is een ‘white noise’- machine, die witte ruis verspreidt om andere hoorbare apparaten te maskeren. Deze machine verspreidt het geluid van alle hoorbare frequenties, vergelijkbaar met de ruis van een tv die op ‘sneeuwbeeld’ staat of wanneer de radio tussen twee stations staat afgesteld. 

Hoe stilte in huis uw welzijn verbetert

Naast het onderzoek naar geluidsoverlast, onderzoeken wetenschappers ook de effecten die stilte kan hebben op ons lichaam, onze gedachten en het algemeen welzijn. 

Hieronder leest u verschillende verbeteringen die u in een stille woning zult ervaren. 

Minder stress 

Door onze evolutie associëren onze hersenen geluid (vooral luid geluid) met gevaar. Geluid is een signaal dat een stressrespons oplevert, of we het willen of niet. Bij gebrek aan geluid en lawaai, komen spanningen in het lichaam en de geest los. De totale stress wordt verminderd. Onderzoekers constateren zelfs dat pure stilte meer effect heeft om te ontspannen dan rustige, relaxte muziek. 

Verbeterde nachtrust 

Wanneer uw nachtrust wordt verstoord door lawaai, kan dit leiden tot slapeloosheid, uitputting, vermoeidheid en zelfs depressie. Daarentegen zullen stille nachten en het in acht nemen van stiltemomentjes tijdens de dag de kwaliteit van uw nachtrust, maar ook de rust, alertheid en focus overdag aanzienlijk verbeteren. 

Verhoogde gevoeligheid 

Als de hersenen minder of geen geluid moeten verwerken, kunnen ze zich richten op de andere zintuigen. Wanneer u geen constante stress van geluidsoverlast hoeft te bestrijden, kunt u zich scherper concentreren op bezienswaardigheden, geuren, smaken, tastbare zaken en uw gedachten, emoties en doelen. 

Herstructurering en groei van hersencellen 

Onderzoekers hebben aangetoond dat stilte nieuwe celcreatie kan bevorderen in het grootste deel van de hersenen die verband houden met herinneringen, leren en emoties. Bestaande cellen regenereren, terwijl die nieuwe gevormde cellen onderscheidend zijn qua neuronen en integreren in het systeem. 

Verbeterd geheugen 

U hersenen blijven actief, ook wanneer er geen geluid in de buurt is. Zelfs in absolute stilte hebben mensen vaak auditieve hallucinaties. Dit is het resultaat van de auditieve cortex van de hersenen die verder werkt. Als u zich niet hoeft te richten op externe stressfactoren, kun u uzelf letterlijk horen denken. Uw gedachten kunnen zich dan namelijk concentreren op het interpreteren van gevoerde gesprekken, u kunt gedachten en emoties gemakkelijker uiten en zich geluiden, tonen, stemmen of muziek beter herinneren - wat kan leiden tot een beter geheugen. 

Zelfreflectie 

Geluid verplicht onze hersenen om geluiden te verwerken en te onderscheiden. Zonder die afleiding en stimulatie kan de focus verloren gaan. Maar niet alles gaat verloren. Integendeel! Het is een ander niveau van mentale activiteit en een ander deel van uw gedachten waarmee u in contact komt. Luister naar wat er van binnen gebeurt, verander uw gedachten, concentreer u op uw innerlijke ‘ik’ en verruim uw geest door zelfreflectie.

Stilte is goud

Nu u de negatieve effecten van stressvolle geluidsoverlast op onze gezondheid kent, kunt u de genoemde stappen volgen om stilte in uw huis te creëren. Stilte kan u ruimte geven om te denken, concentreren, herladen en herstellen van uw gedachten. Stilte stimuleert gezondheid, zowel ons fysieke als mentale welzijn. Zodra u geniet van de voordelen van een stil huis, zult u nog meer mogelijkheden vinden om stilte te omarmen en te genieten van de afwezigheid van geluid tijdens uw dag en in uw leven.