Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat u onze website optimaal kunt gebruiken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies.
Als u klikt om door te gaan op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer informatie.

Weber Saint-Gobain - Official website of the companyWeber Saint-Gobain - Official website of the company

Beamix hoopt met Vloeibaar zandcement op kassucces

9 09 2015

Ze zijn er jaren mee bezig geweest. Pas in de zomer van 2014 durfden ze het nieuwe product op de Nederlandse bouwmarkt te gooien: vloeibare zandcement (VZC). De ontwikkelaar en fabrikant, het Eindhovense Weber Beamix, heeft geen spijt van de actie. In één jaar veroverde VZC een marktaandeel van ruim 10%.

Directeur Bas Huysmans (47) van Weber Beamix is dan ook opgetogen over de eerste verkoopresultaten. Hij schetst de lange weg die de onderneming moest afleggen met het vloeibare zandcement. ‘Het is een technisch zeer gecompliceerd product. We moesten het uitvoerig testen. Beamix is er meer dan twintig jaar mee bezig geweest.’ Het bedrijf was decennia geleden ook al succesvol met de uitvinding van droge betonmortel.

Geen scheuren
Het vloeibare zandcement wacht volgens Huysmans een grote toekomst in de woningbouw en de renovatiemarkt. Het materiaal is duurder in aanschaf dan de traditionele zandcementvloer, maar heeft als voordeel dat het cement gietbaar is en dat er geen beperkingen zijn wat betreft arbowetgeving. Met de lichte mortel kunnen betonstorters veel langer werken op een dag. Huysmans: ‘Het is makkelijker te verwerken dan andere soorten en het geeft geen scheuren in de vloer.’ Het vloeibare zandcement vormt een goed alternatief voor de gesmeerde zandcementvloer in keukens, badkamers en toiletten.

Robuuste campagne

‘Het is makkelijker te verwerken dan andere
soorten en het geeft geen scheuren in de vloer’

De verkoop van het nieuwe product verloopt voorspoedig: ‘We hebben in korte tijd een marktaandeel van 10% tot 15% te pakken van de markt voor verpakt zandcement’, claimt de directeur. Beamix stak circa €1 mln in de ontwikkeling van het vloeibare cement en in een robuuste verkoopcampagne voor doe-het-zelfzaken en vakbladen.

Huysmans heeft niet de illusie dat Beamix de enige aanbieder van vloeibare zandcement zal blijven. Maar hij denkt wel een voorsprong van een paar jaar te hebben op zijn concurrenten. ‘Het zal best gekopieerd worden. We weten dat andere partijen er ook mee bezig zijn, maar voorlopig is ons recept geheim.’

Verdwenen silo's
Beamix kan het succes van VZC wel gebruiken. Net als alle toeleveranciers in de bouw kende de onderneming een aantal magere jaren. Door de malaise in de woningbouw viel ook de verkoop van betonmortel, lijmen en andere materialen ver terug. De bekende groengele silo’s van Beamix verdwenen uit het straatbeeld en werden opgeslagen op een industrieterrein in Gorinchem, wachtend op betere tijden.

De omzet van het bouwmaterialenbedrijf kelderde in die jaren met maar liefst 40%. Huysmans moest als net aangetreden topman gaan reorganiseren. Voor het eerst in de vijftigjarige historie van Beamix werden enkele tientallen banen geschrapt. Vanaf dat moment telde het bedrijf nog maar 125 werknemers.

Breed assortiment

Huysmans stelt dat Beamix ook in de crisis winstgevend bleef,
maar hij wil geen cijfers noemen

Huysmans stelt dat Beamix mede door de ingreep ook in de bouwcrisis winstgevend bleef, maar wil geen winstcijfers bekendmaken. Beamix maakt deel uit van bouwgigant Saint-Gobain, een Franse beursgenoteerde onderneming. Het moederbedrijf wil geen winst- of omzetcijfers publiceren van de Nederlandse activiteiten.

Beamix heeft vestigingen in Eindhoven, Amsterdam en Gorinchem en is binnen de sector het enige bedrijf dat een breed assortiment van mortel en bouwlijmen aanbiedt. De meeste concurrenten specialiseren zich op een of meer producten. Volgens Huysmans is dat ruime assortiment eveneens een verklaring voor het feit dat de winstgevendheid ook in de moeilijke jaren overeind bleef. ‘Dat brede assortiment heeft ons door de crisis geloodst.’ Grote afnemers zijn bouwbedrijven en ketens van bouwmarkten zoals Intergamma en Maxeda.

Dankzij het prille herstel op de bouw- en renovatiemarkt loopt ook de omzet van Beamix nu weer wat op. In de eerste jaarhelft lag de omzet 15% boven het niveau van vorig jaar. Maar daarmee is het omzetverlies dat in de crisisjaren werd geleden nog niet weggewerkt. Zorgwekkend is bovendien dat er door overcapaciteit in de markt veel prijsdruk is. Wellicht kan de jongste innovatie daar wat verandering in gaan brengen.


Het Financieele Dagblad
Jan Verbeek
zondag 6 september 2015, 21:31