Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat u onze website optimaal kunt gebruiken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies.
Als u klikt om door te gaan op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer informatie.

Weber Saint-Gobain - Official website of the companyWeber Saint-Gobain - Official website of the company

Al meer dan 50 jaar op weg!

Door: Germ Snijder

In 1965, meer dan 50 jaar geleden, was de eerste afzet een feit. Zakken van 70 kg Beamix 1 en 2 werden geproduceerd voor het Evoluon in Eindhoven. De verpakte producten werden met vrachtwagens naar de bouwplaatsen gebracht. Jaren later werd de eerste metselspecie in bulk geproduceerd.

Vanuit de productielocaties in Rotterdam, Eindhoven en Amsterdam reden vanaf de jaren ‘80 verschillende bulkwagens rond om de silo’s op de bouwplaatsen te vullen.

In de afgelopen jaren is er veel veranderd. De verhoudingen tussen zakgoed en bulk zijn niet meer hetzelfde, het verpakte materiaal zit in veel kleinere zakken, de fabriek in Rotterdam is gesloten en de fabriek in Eindhoven is enorm uitgebreid.

Projecten zijn vaak een stuk kleiner geworden. Werden er vroeger projecten gebouwd met honderden huizen. Dan gaat het tegenwoordig vaak om tientallen. Daarentegen is ons assortiment in de breedte enorm toegenomen. Met alle verschillende kleuren en onze specials, kunnen wij voldoen aan de vraag van vandaag en morgen.

Dit betekent dat aan onze bulkwagens steeds meer eisen worden gesteld. In de techniek is er dan ook wel het één en ander veranderd. 25 jaar geleden had nog niemand gehoord van milieuzones. Vandaag de dag zijn er een flink aantal steden waar alleen vrachtwagens mogen komen met EURO 5 motoren. Op de Maasvlakte 2 zijn zelfs alleen EURO 6 motoren toegestaan. Daarnaast losten de bulkwagens allemaal met water of een stofzak om het vrijkomende stof tijdens het lossen op te vangen. Tegenwoordig zijn al onze bulkwagens uitgerust met een intern stoffilter, zodat de overlast bij onze klanten tot een minimum is gereduceerd.

Voor onze afzetwagens geldt ook dat de techniek niet heeft stilgestaan. Al onze afzetwagens zijn voorzien van EURO 5 motoren. Verder hebben al onze wagens achteruitrijcamera’s en een akoestisch signaal bij het achteruitrijden.

Natuurlijk zijn er nog veel meer veranderingen doorgevoerd in de afgelopen jaren. Er wordt tegenwoordig veel strenger gecontroleerd op de rij- en rusttijden, dit wordt mede mogelijk gemaakt door de digitale tachograaf. Niemand van de chauffeurs had 25 jaar geleden een mobiele telefoon. Je kunt het jezelf niet meer voorstellen, maar er werd gewerkt met een semafoon om bereikbaar te zijn. En ook op het gebied van opleiden is er voor de chauffeurs het één en ander gewijzigd. Sinds een aantal jaren moeten ze verplicht worden bijgeschoold om hun rijbewijs geldig te houden. 35 uur scholing in een periode van 5 jaar, in het kader van de code 95.

Weber Beamix is altijd een vooroploper geweest als het gaat om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. We voldoen uiteraard aan de Europese normen, maar zetten graag een stapje extra. Denk bijvoorbeeld aan de pomptruck die een systeem biedt, waarmee snel en eenvoudig kant-en-klare vloermortel op 10 cm (!) van de gietplek kan worden geleverd. Voorsprong door Oorsprong, blijkt maar weer.

Meer artikelen lezen over onze Voorsprong door Oorsprong? Lees dan de Weber Beamix Courant.